Czym jest well-being? Jak budować dobrostan w środowisku szkolnym? Jak wspomaga on proces uczenia się? Odpowiedzi na te pytania znają już uczestnicy konferencji metodycznej „Well-being - jak budować dobrostan w środowisku szkolnym?”, która odbyła się dziś (6 kwietnia) w Zespole Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Radomsku.
Na konferencję, pod honorowym patronatem Starosty Powiatu Radomszczańskiego i Prezydenta Miasta Radomska, zaprosił nauczycieli, pedagogów szkolnych, dyrektorów szkół i pracowników oświaty Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „MODUM”. Interesujących wykładów wysłuchali również: Małgorzata Lewandowska, Wicestarosta Powiatu Radomszczańskiego, Andrzej Kucharski, Naczelnik Wydziału Edukacji w Starostwie Powiatowym w Radomsku oraz Małgorzata Krupska, Naczelnik Wydział Edukacji i Kultury w Urzędzie Miasta w Radomsku.
Współczesne badania wskazują, że poczucie dobrostanu stanowi podstawę skutecznego nauczania i uczenia się, a także efektywnego wykonywania pracy. Dobre samopoczucie jest podstawą zdrowia, ale też wyzwala motywację do uczenia się i wpływa na osiągnięcia szkolne. Również w edukacji sukces w dużej mierze zależy od interakcji między nauczycielem a uczniem.
Well-being zakłada, że zdrowie nie jest tylko brakiem choroby, ale zdecydowanie czymś więcej. To poczucie, że wszystko jest na właściwym miejscu, że mamy energię do działania i poczucie szczęścia w życiu. Jeżeli myślimy o tym, aby wspierać młodego człowieka w osiąganiu maksymalnego dobrostanu, potrzebujemy poznać i zrozumieć każdy z aspektów, dzięki którym w środowisku szkolnym będzie czuł się on komfortowo. Życzę Państwu, by dzisiejsza konferencja spełniła Państwa oczekiwania, a poczucie dobrostanu nigdy Państwa nie opuszczało
- mówiła otwierając konferencję Wicestarosta Małgorzata Lewandowska.
A program konferencji był naprawdę bogaty. Podczas sesji plenarnej odbyły się następujące wykłady:
- Uwarunkowania dobrostanu - dr Małgorzata Roślak – Olczyk, psycholog, adiunkt, wykładowca
- Dobrostan w klasie szkolnej - czyli jak wspomagać uczenie się? – dr Dorota Nawrat -Wyraz, główny analityk ds. badań i analiz Instytutu Badań Edukacyjnych, dyrektor MODUM
- Rozwiązywanie uczniowskich problemów jako punkt wyjścia w budowaniu dobrostanu ucznia – dr Beata Ciupińska, adiunkt, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Wellbeing w relacjach społecznych. Trening czyni mistrzem – dr Edyta Weigel, adiunkt, Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, CEO Konsorcjum Cogito – Centrum Edukacji
- Rozwój kompetencji społecznych u dzieci jako podstawa budowania dobrostanu w szkole – dr Adam Gogacz, Ekspert Ośrodka Rozwoju Edukacji, dyrektor kreatywny Konsorcjum Cogito – Centrum Edukacji
- Ku dobrostanowi w edukacji – doświadczenia międzynarodowego projektu WELLNESS 2 – Marta Kędzia, Prezes Fundacji Rozwoju Aktywności Międzynarodowej i Edukacyjnej FRAME
Dodatkowo każdy z uczestników konferencji miał możliwość udziału w jednym z trzech warsztatów tematycznych:
- Techniki redukcji stresu i zarządzania emocjami, czyli jak zadbać o dobrostan w szkole?
- Jak pracować nad kompetencjami społecznymi uczniów. Karty pracy i scenariusze warsztatów dla nauczycieli.
- Praca dziećmi z różnych środowisk kulturowych: dzieci cudzoziemskie, mniejszości etnicznych.
Udział w konferencji to nowa wiedza i narzędzia do budowania własnego dobrostanu zawodowego oraz tworzenia warunków zapewniających poczucie dobrostanu uczniom. Podczas niej ok. 50 pracowników oświaty zdobyło wiedzę dotyczącą znaczenia dobrostanu w procesie uczenia się, poznało praktyczne narzędzia i wskazówki jak budować dobrostan w środowisku szkolnym oraz rozwinęło umiejętności w zakresie: kompetencji społecznych, zarządzania emocjami czy rozwiazywania konfliktów i problemów wychowawczych,