Likwidacja uczniowskiego klubu sportowego lub klubu sportowego jest procesem, który wymaga przestrzegania określonych kroków oraz wymogów prawnych. Poniżej znajdziesz przewodnik krok po kroku, jak przeprowadzić ten proces.
Krok 1: Sprawdzenie statutu klubu
Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, dokładnie zapoznaj się ze statutem klubu. Statut powinien zawierać informacje na temat procedury likwidacji, w tym wymogi dotyczące rozwiązania klubu.
Krok 2: Zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków
- sporządzić listę obecności na zebraniu,
- podjąć zgodną z zapisami statutu uchwałę o rozwiązaniu,
- sporządzić protokół z zebrania.
W uchwale należy określić datę rozwiązania klubu, która zarazem wyznaczy początek jego likwidacji, wskazać cel, na który przeznaczony zostanie majątek likwidowanego klubu, należy także powołać likwidatora. W przypadku braku takiego wskazania likwidatorami stają się członkowie zarządu (art. 36 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
Krok 3: Obowiązki likwidatora
- pisemnie zawiadamia starostę (w terminie 14 dni od podjęcia uchwały) o wszczęciu postępowania likwidacyjnego klubu oraz dołącza protokół z walnego zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu klubu i listą obecności, a także podpisane przez Likwidatora obwieszczenie o wszczęciu likwidacji (2 egz. w formie pisemnej),
Wzór zawiadomienia wraz z załącznikami
Wzór protokołu wraz z załącznikami
Wzór obwieszczenia
- podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (np. poprzez ogłoszenie w prasie / na stronie internetowej),
- sporządza protokół przekazania dokumentów klubu sportowego na przechowywanie – archiwizacji dokumentów (protokół podpisują zdający i przejmujący),
- przygotowuje listę wierzycieli i dłużników,
- przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli,
- dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych,
- zawiadamia bank prowadzący obsługę klubu,
- sporządza sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz ze sprawozdaniem finansowym sporządzonym na dzień zakończenia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.),
Walne Zebranie Członków przyjmuje uchwałę o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania likwidatora oraz sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji,
Wzór sprawozdania z przebiegu procesu likwidacji
- składa do Starosty wniosek o wykreślenie klubu sportowego z ewidencji.
Decyzję o wykreśleniu likwidator otrzymuje nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych, nie później niż w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku.
Dopiero z chwilą odbioru decyzji o wykreśleniu z ewidencji uczniowskich klubów sportowych/ klubów sportowych podmiot traci osobowość prawną.
Krok 4: Zgłoszenie likwidacji do odpowiednich organów
Po otrzymaniu decyzji o wykreśleniu z ewidencji Starosty należy również poinformować odpowiednie urzędy, takie jak urząd skarbowy, urząd statystyczny o zakończeniu działalności klubu, celem wyrejestrowania z bazy NIP oraz REGON (jeśli dotyczy).