Starostwo Powiatowe w Radomsku to urząd przy pomocy, którego Zarząd Powiatu Radomszczańskiego wykonuje zadania powiatu określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Działa na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz aktów prawnych wydanych przez Radę Powiatu Radomszczańskiego, Zarząd Powiatu Radomszczańskiego i Starostę Radomszczańskiego.
Siedzibą Starostwa jest Miasto Radomsko.
Organizację i zasady funkcjonowania Starostwa określa regulamin organizacyjny.
Starosta Radomszczański organizuje pracę Starostwa i jest kierownikiem Starostwa oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa.
W Starostwie działają organy powiatu: Rada Powiatu Radomszczańskiego organ stanowiący i kontrolny oraz Zarząd Powiatu Radomszczańskiego organ wykonawczy.
Siedziba i godziny pracy Starostwa
Siedziba Starostwa Powiatowego w Radomsku mieści się pod adresem:
ul. Leszka Czarnego 22, 97-500 Radomsko,
Starostwo jest czynne:
w poniedziałek, wtorek, środę, piątek w godzinach od 7.30 do 15.30
w czwartek w godzinach od 7.30 do 16.30
Kontakt ze Starostwem Powiatowym w Radomsku
Klienci mogą kontaktować się osobiście, telefonicznie lub elektronicznie. Żeby załatwić sprawy w Starostwie klienci mogą:
− napisać pismo i wysyłać je na adres:
Starostwo Powiatowe w Radomsku 97-500 Radomsko, ul. Leszka Czarnego 22
− na adres poczty elektronicznej starostwo@radomszczanski.pl
adres skrytki na ePUAP to: /sradomsko/SkrytkaESP
− przynieść pismo do Biura Obsługi Klienta Starostwa, które mieści się w siedzibie Starostwa na parterze
− zadzwonić pod numer telefonu 44 6834509, wysłać faks pod numer 44 6834335
− przyjąć i spotkać się pracownikami Biura Obsługi Klienta lub innymi pracownikami Starostwa
Wszystkie informacje o Starostwie, w tym numery telefonów do pracowników Starostwa dostępne są na stronie internetowej www.radomszczanski.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa www.bip.radomszczanski.pl
Dostosowanie budynku Starostwa do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością.
Budynek jest dostosowany do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością.
Do Starostwa dojedziesz autobusem, samochodem.
Przed wejściem jest parking. Dwa miejsca parkingowe przeznaczone są dla osób niepełnosprawnych.
Jest też stojak na rowery.
Do budynku prowadzą schody i podjazd dla osób niepełnosprawnych.
Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie.
W budynku jest winda.
Do budynku wejdziesz z psem asystującym.
Na parterze jest toaleta przeznaczona dla osób niepełnosprawnych.
Biuro Obsługi Klienta jest na parterze. Tu każdy może otrzymać pomoc i informacje.
Dostępna jest tam pętla indukcyjna.
Jeśli jesteś osobą niesłyszącą możesz u nas skorzystać z wideotłumacza języka migowego.
Zadania
Do zadań pracowników Starostwa należy miedzy innymi:
− wsparcie Zarządu Powiatu Radomszczańskiego w wykonywaniu zadań powiatu,
− obsługa administracyjno – biurowa Rady Powiatu Radomszczańskiego i jej komisji,
− obsługa administracyjno- biurowa Młodzieżowej Rady Powiatu,
− obsługa administracyjno – biurowa Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
− obsługa Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego,
− obsługa administracyjno- biurowa Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
− wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Starosty Radomszczańskiego,
− wydawanie decyzji z upoważnienia Zarządu Powiatu Radomszczańskiego.
Starostwo wykonuje zadania o charakterze ponadgminnym, miedzy innymi z zakresu:
− edukacji,
− promocji i ochrony zdrowia,
− transportu zbiorowego,
− dróg publicznych,
− budownictwa i architektury,
− geodezji,
− gospodarki nieruchomościami,
− ochrony środowiska, rolnictwa, leśnictwa,
− kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
− kultury fizycznej i turystyki,
− promocji powiatu,
− współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych,
− obronności, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
− ochrony praw konsumenta
Starostwo prowadzi Biuro Rzeczy Znalezionych oraz nieodpłatną pomoc prawną, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, edukację prawna, w tym mediację.
Wybrane zadania z zakresu:
komunikacji i transportu:
− rejestracja i wyrejestrowanie pojazdów,
− wydawanie praw jazdy różnych kategorii,
− wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym,
− wydawanie uprawnień przewozowych,
− kontrola stacji diagnostycznych i wydawanie uprawnień stacjom i diagnostom,
− wpisywanie do ewidencji instruktorów nauki jazdy i kontrola ośrodków szkolenia kierowców,
− usuwanie pojazdów z drogi i ich przechowywanie,
budownictwa i architektury:
− wydawanie pozwoleń na budowę lub rozbiórkę,
− przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy obiektów budowlanych lub wykonania robót budowlanych, niewymagających pozwolenia na budowę,
− przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego,
− wydawanie dzienników budów,
geodezji i kartografii :
− prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie Powiatu Radomszczańskiego, wydawanie wypisów i wyrysów z bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
− prowadzenie i udostępnianie mapy zasadniczej
gospodarki nieruchomościami:
− gospodarowanie zasobem nieruchomości Powiatu Radomszczańskiego i nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa
dróg publicznych:
− wydawanie zgody na: prace, umieszczanie i lokalizację urządzeń, zjazdów; ogrodzeń, reklam, tablic informacyjnych; stoisk handlowych, wycinkę, nasadzenia drzew w pasie drogowym; imprezy okolicznościowe, przejazdy pojazdów nienormatywnych;
− uzgadnianie warunków zabudowy dla działek sąsiadujących z drogami powiatowymi; projektu czasowej organizacji ruchu, tras pielgrzymek i procesji; lokalizacji przystanków przy drogach powiatowych,
− rejestrowanie i przekazywanie szkód komunikacyjnych i osobowych na drogach powiatowych
ochrony środowiska:
− rejestracja jachtów,
− wydawanie kart wędkarskich,
− rejestracja zwierząt egzotycznych,
− wydawanie zezwalania na hodowlę chartów rasowych i ich mieszańców,
− przyznawanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych,
− nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa,
− wyłączanie gruntów rolnych z produkcji rolniczej,
− uzyskiwanie zezwoleń i pozwoleń dotyczących gospodarowania odpadami dla przedsiębiorców,
− uzyskiwanie pozwoleń emisyjnych dotyczących korzystania ze środowiska dla przedsiębiorców
edukacji, kultury, ochrony zabytków:
− załatwianie spraw związanych z prowadzeniem i organizacją publicznych szkół ponadpodstawowych i placówek,
− prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, w tym ich dotowanie,
− kierowanie dzieci i młodzieży do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, a także nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
− realizacja zadań powiatu w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
− realizacja zadań właściwych dla powiatu z zakresu ochrony zabytków i opieki nad nimi
Inne realizowane zadania:
− wydawanie decyzji zezwalających na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z zagranicy,
− ochrona praw konsumenta,
− organizacja nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i edukacji prawnej, w tym mediacji
− prowadzenie biura rzeczy znalezionych
− współpraca z organizacjami pozarządowymi, kombatantami
− nadzór nad stowarzyszeniami,
− prowadzenie ewidencji stowarzyszeń zwykłych oraz ewidencji klubów sportowych nie prowadzących działalności gospodarczej
− promocja Powiatu,
− z zakresu obronności, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.