O wartościach terapeutycznych programu „Leczymy lasem” w rozwoju kompetencji społecznych i niwelowaniu zachowań niepożądanych u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualna oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu dyskutowano dziś podczas konferencji naukowej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Radomsku.
To projekt o ogromnych walorach terapeutycznych. Dzieci uczestniczące w programie stają się bardziej radosne, samodzielne i sprawne fizycznie. Ale istotne są też więzi społeczne, jakie tworzą się podczas leśnych spacerów i zajęć terapeutycznych
– podkreślała otwierając konferencję Wicestarosta Powiatu Radomszczańskiego.
W odpowiedni nastrój uczestników konferencji wprowadziła „kąpiel leśna” i urocze występy artystyczne w wykonaniu podopiecznych SOSW. O zaletach leczenia lasem podczas swoich wykładów opowiedzieli specjaliści z Nadleśnictwa Bełchatów, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku, Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radomsku i przedstawicielka rodziców uczestniczących w projekcie. A na zakończenie – kreatywne warsztaty z mchem chrobotkiem w roli głównej.
W konferencji uczestniczyli m.in.: Aneta Niedźwiedzka, Wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Łódzkiego, Małgorzata Lewandowska, Wicestarosta Powiatu Radomszczańskiego, Andrzej Kucharski Naczelnik Wydziału Edukacji, Zyta Klekowska z Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, Wiesław Kamiński, Prezes Zarządu Fundacji „Nasza Planeta” (inicjatora projektu) oraz przedstawiciele instytucji uczestniczących w projekcie.
Program „Leczymy Lasem” to nowatorska w Polsce metoda leczenia i usprawniania dzieci niepełnosprawnych lasem. Program realizuje Fundacja „Przyjazna Planeta”, przy współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Radomsku, Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Radomsku i Lasami Państwowymi.
Podczas terapeutycznych wyjazdów do lasu realizowane są:
- Gimnastyka rehabilitacyjna
- Gry i zabawy dydaktyczne na świeżym powietrzu
- Arteterapia
- Terapia zajęciowa.
Specjaliści zauważają pozytywne zmiany u dzieci, związane z udziałem w programie:
- zmniejszenie zachowań autoagresywnych i stereotypowych
- obniżenie napięcia mięśniowego i emocjonalnego,
- łatwiejsze przystosowanie się do nowych sytuacji,
- wzrost samodzielności w pokonywaniu trudności,
- zwiększenie kompetencji społecznych.
W lipcu 2017 roku, kiedy ruszał projekt, objętych zostało około 20 dzieci (w większości uczniów SOSW). Dziś to ponad 70 osób – z SOSW w Radomsku, Bełchatowie i Piotrkowie Trybunalskim.