Dlaczego Mickiewicz? Dlaczego „Ballady i romanse”? Na te pytania odpowiedzieli uczniowie Elektryka wystawiając na szkolnej scenie spektakl słowno-muzyczno-taneczny. I dlatego, by w ten sposób uczcić rok 2022 - uznany przez Sejm RP – Rokiem Polskiego Romantyzmu.
Właśnie w tym roku mija 200. rocznica wydania debiutanckiego tomiku poezji przez Adama Mickiewicza. Dlatego na małej scenie w Elektryku zagościły upiory, świtezianki, duchy, zjawy rodem z ballad i romansów romantycznego wieszcza. A wszystko w tajemniczej, mrocznej scenerii w anturażu dekoracji imitujących naturę wykonanych przez uczestników projektu.
Otóż naturalnym źródłem koncepcji estetycznej projektu było wychowanie przez sztukę i pokazanie w sposób kreatywny jednego z najistotniejszych okresów naszej literatury
– podkreśla Dorota Zdzierak, nauczycielka w ZSE-E, współorganizatorka przedsięwzięcia.
Myślę, że to był dobry powód do przypomnienia epoki, w której tworzyli genialni polscy poeci, kompozytorzy, malarze, myśliciele i działacze polityczni, którzy w sytuacji narodowego zniewolenia stworzyli w sercach Polaków duchową wolność i myśl niepodległą. Ballady i romanse są ilustracją poglądów na ludzką naturę, służą przedstawieniu człowieczeństwa. Na kartach tego dzieła Mickiewicz jako pierwszy zwrócił uwagę na to, czego nie można zbadać , opisać i zmierzyć.
– opowiada.
Oprócz spektaklu uczniowie mogli w tym dniu wysłuchać wykładu prof. dr hab. Pelagii Bojko z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, filia w Piotrkowie Trybunalskim, która w ciekawy sposób podkreśliła wartość literatury romantycznej.
Zmienia spojrzenie na człowieka, na świat, dostrzega to, co pomijał racjonalizm w klasycyzmie. Całe bogactwo romantyzmu to nie kwestia wszystkich szalonych postaci zaświatowych, ale spojrzenie na człowieka dużo bogatszego, człowieka który ma wnętrze równoważne wszechświatowi. Mickiewiczowskie zawołanie w balladzie programowej: „Miej serce i patrzaj w serce” myślę, że jest ważne dla młodzieży, podkreśla bowiem siłę uczuć
– komentuje prof. Bojko.
Uroczysty spektakl stał się również okazją, by wręczyć nagrody uczniom biorącym udział w konkursach towarzyszących projektowi. Nad całością przedsięwzięcia czuwały nauczycielki: Dorota Zdzierak, Aneta Boryń i Małgorzata Piotrowska, zaśoprawę plastyczną pomogła przygotować Ewelina Hofman – Wróblewska.