Jutro obchodzimy dzień, który przypomina nam, że jesteśmy konsumentami i jako konsumenci mamy prawa, ale również obowiązki. W 1983 r. międzynarodowa organizacja związków konsumenckich - Consumers International, ogłosiła 15 marca Światowym Dniem Praw Konsumenta.
Dlaczego 15 marca? To rocznica słynnego wystąpienia Prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna F. Kennedy’ego, który w 1962 roku, przed Kongresem Stanów Zjednoczonych, wypowiedział sentencję: „Consumers, by definition, include us all (...)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Zaprezentował wtedy projekt ustawy o prawach konsumentów (Kennedy's Bill of Rights) zawierający cztery podstawowe prawa do:
- informacji,
- bezpieczeństwa,
- wyboru produktów i usług,
- wyrażania opinii.
Światowy Dzień Konsumenta to okazja by przypomnieć, że wszyscy jesteśmy konsumentami! Kupujemy produkty, zawieramy umowy, korzystamy z usług telekomunikacyjnych, finansowych, transportowych, turystycznych, e-commerce i wielu innych. Niezależnie od stopnia świadomości – konsument jest zawsze słabszą stroną na rynku. Profesjonalny uczestnik rynku - przedsiębiorca jest wyposażony w szereg narzędzi, którymi się posługuje w celu pozyskania nabywcy swojego towaru lub usługi. Dlatego konsument potrzebuje ochrony oraz wsparcia.
Jak złożyć reklamację lub odstąpić od umowy?
Gdzie szukać pomocy prawnej?
Co zrobić w przypadku sporu z przedsiębiorcą?
Poznaj swoje prawa konsumenta z portalem prawakonsumenta.uokik.gov.pl Znajdziesz tu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, praktyczne wskazówki, webinary i podcasty oraz wiele innych materiałów.
Sprzedawca nie uznał Twojej reklamacji? Wejdź na polubowne.uokik.gov.pl i dowiedz się jak rozwiązać ten problem polubownie. Masz do dyspozycji wiele instytucji, które Ci pomogą.