W ćwiczeniach z zakresu zarządzania powiatowego dotyczące likwidacji ogniska ASF (afrykański pomór świń), które odbyły się 6 września w gospodarstwie w miejscowości Chełmo, sprawdzone zostały rozwiązania organizacyjne, które obowiązywałyby na wypadek wystąpienia ogniska ASF na terenie powiatu.
Była to dobra okazja do przećwiczenia procedur oraz współpracy pomiędzy powiatem i służbami odpowiedzialnych za szybkie reagowanie w przypadku wystąpienia tej choroby zakaźnej.
W Polsce ogniska afrykańskiego pomoru świń niszczy się poprzez zabicie i utylizację wszystkich świń na terenie gospodarstwa, w którym wykryto chorobę, utylizację mięsa i paszy, z którymi mogły mieć kontakt świnie oraz dezynfekcję całego gospodarstwa.
Szczególnego znaczenia nabiera fakt, iż na terenie powiatu radomszczańskiego jest 307 aktywnych gospodarstw, w których odbywa się hodowla świń – ok. 52 tys. sztuk. Największe z nich znajdują się na terenie gminy Małowice i Wielgomłyny. Istnieje zatem potencjalne zagrożenie wystąpieniem ogniska afrykańskiego pomoru świń.
Zarządzającym ćwiczeniami był Starosta Powiatu Łukasz Więcek. Obecni byli także Członek Zarządu Powiatu Wojciech Ślusarczyk i Radny Powiatowy Damian Wieloch.
Odpowiedzialnymi za prawidłowy przebieg ćwiczeń zostali: Tomasz Mroczek, Wojewódzki Lekarz Weterynarii w Łodzi i Piotr Kunert, Zastępca Powiatowego Lekarza Weterynarii w Radomsku.
W ćwiczeniach oprócz służb weterynaryjnych wzięli udział strażacy zawodowi i ochotnicy z 3 jednostek OSP z miejscowości: Granice, Masłowice i Wielgomłyny. Dowodził nimi mł. bryg. mgr inż. Artur Bartosik z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Radomsku.
Nad bezpieczeństwem uczestników ćwiczeń czuwali policjanci pod dowództwem podkom. Karola Mosura, Zastępcy Komendanta Komisariatu Policji w Przedborzu.
Koordynującą działania była Jadwiga Brzeska z Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Radomsku.
Udział wzięli także przedstawiciele Przedsiębiorstwa Jasta Sp. z. o.o. z Danielowa.
Ćwiczeniom przyglądali się przedstawiciele jednostek samorządowych z terenu powiatu.