Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwaliła budżet powiatu na 2025 rok. Zaplanowane dochody przekraczają kwotę 200 mln zł, wydatki – 202 mln zł.
Ostatnia w tym roku sesja rozpoczęła się i zakończyła uroczystym świątecznym akcentem - harcerki z Hufca ZHP Radomsko przekazały Zarządowi Powiatu i radnym Betlejemskie Światło Pokoju, które co rok wędruje do naszego kraju aż z Groty Narodzenia Pańskiego w Betlejem. Na zakończenie Przewodnicząca Rady Powiatu Ewa Gajzler przekazała wszystkim świąteczne życzenia.
Uchwalenie budżetu na 2025 rok było jednym z najważniejszych tematów XI sesji Rady Powiatu Radomszczańskiego, zwołanej 18 grudnia. ,,Za” przedstawionym projektem głosowało 13 radnych, ,,przeciw” – 10 radnych. Dochody budżetu zaplanowano na kwotę 200,485 mln zł, wydatki – 202, 471 mln zł, deficyt – 2, mln zł, spłaty kredytów – 2 mln zł, wydatki inwestycyjne – na kwotę 12,7 mln zł.
To budżet przełomu i nadziei. Znacznie wzrosły dochody bieżące naszego samorządu. Po raz pierwszy od lat mamy nadwyżkę operacyjną, która pozwala zgromadzić środki na inwestycje. Przygotowujemy projekty i wnioski. Zakładamy, że akcja inwestycyjna będzie z każdym rokiem się zwiększać i w tej kadencji uda się zrealizować jak najwięcej zadań
– podsumował Starosta Łukasz Więcek.
W planie zadań inwestycyjnych na 2025 r. ujęte zostały m. in. kwoty przewidziane na inwestycje na drogach powiatowych (9,77 mln zł), w tym m. in: na przebudowę odcinków dróg powiatowych nr 3923E, 3934E, 3931E, 3952E (ul. Piłsudskiego w Radomsku, od Staffa do Szarych Szeregów), nr 3914 (Góry Mokre), mostu na drodze nr 3915 (Krery), budowę chodnika przy ul. Reymonta w Strzałkowie, przebudowę ul. Piastowskiej w Radomsku i Prymasa Wyszyńskiego i Krasickiego w Radomsku), odcinka DP 3918 (Silnica – Kozie Pole), odcinka DP 3923 (Lipowczyce – granica powiatu), odc. DP 3901 (plac Dominikański w Gidlach), odc. DP 3934 (Krzętów).
Kwoty przewidziane na pomoc społeczną: 275 tys. zł, na poprawę efektywności energetycznej poprzez wymianę oświetlenia na energooszczędne w jednostkach organizacyjnych powiatu – 934 tys. zł, na ochronę zabytków – 211 tys. zł.
Znaczne wyższa niż w poprzednich latach jest kwota przeznaczona w budżecie na współpracę z organizacjami w sferze pożytku publicznego (współpraca z OPP - 700 tys. zł, pomoc prawna i poradnictwo – 142 tys. zł, z PFRON – 50 tys. zł).
Wstępnie zabezpieczono ze środków własnych powiatu sumy na przewidywany deficyt oświatowy kwotę 3 mln zł.
Występuje nadwyżka bieżąca w wysokości 5,5 mln zł (mimo zaplanowanego deficytu).
Udało się zabezpieczyć środki nie tylko na wzrost wynagrodzeń wynikający z podwyżki płacy minimalnej, ale również na wdrożenie podwyżek dla pozostałej części pracowników. Zaplanowano spłaty rat dwóch kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych
Szacuje się, że wynik budżetu za rok 2024 zamknie się kwotą, która pozwoli pokryć niedobór zawarty w projekcie budżetu na 2025 rok.
Podczas środowej sesji podjęto również szereg innych ważnych decyzji. Radni uchwalili „Powiatowy Program Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2024 – 2026”, który m. in. zakłada utworzenie trzeciej Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej na terenie naszego powiatu, wprowadzili korekty w uchwali dot. podziału środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Wydali także zgodę na zakup nieruchomości wraz z budynkiem Powiatowego Urzędu Pracy, koszt zakupu wyniesie 1,724 mln zł (płatne w ratach).
Uchwalono zmiany w budżecie powiatu na 2024 r. oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu na lata 2024-2029 r. (szczegóły w artykule dot. komisji budżetowej) oraz plan finansowy wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2024.
Podjęto uchwałę w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek publicznych i niepublicznych oraz trybu przeprowadzenia kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Potrzeba dokonania zmian w dotąd obowiązującej uchwale była podyktowana koniecznością doprecyzowania zapisów dotyczących słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, na których wypłacana jest dotacja.
Ustalono również wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie powiatu w 2025 roku. M. in. opłata za usunięcie pojazdu z drogi wynosi: za motocykl - 307,50 zł; pojazd o dopuszczalnej masie całk. do 3,5 t - 492 zł; ale już pojazd o dopuszczalnej masie całk. powyżej 16 t - 1 845 zł, za każdą dobę przechowywania na parkingu strzeżonym usuniętego pojazdu stawki od 2,04 zł (rower lub motorower), do 7,17 zł (pojazd o dopuszczalnej masie całk. od 7,5 t do 16 t).
Zatwierdzono plany pracy Komisji Stałych i Komisji Rewizyjnej oraz Rady Powiatu na I półrocze 2025 r.