W dniach 31 .03. - 12. 04. 2025 r. grupa 24 uczniów ZSE-E odbywała staż zawodowy w Niemczech.
Staż realizowany był w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
Zajęcia stażowe dla uczniów z Radomska zapewniła EST Tettnang, placówka wyposażona w najnowocześniejszy sprzęt IT, zatrudniająca wysoko wyspecjalizowaną kadrę, mogąca pochwalić się absolwentami zarządzającymi światowymi markami z branży informatycznej i elektronicznej.
Uczniowie poszerzyli kompetencje zawodowe, pracując nad trzema projektami technicznymi. W pierwszym tygodniu przy pomocy urządzeń sieciowych CISCO realizowali infrastrukturę sieciową dla sieci salonów optycznych i stworzyli stronę internetową dla firmy. Stażyści poznali też zaawansowane zasady działania AI, korzystali z programu ORANGE Data Mining umożliwiającego tworzenie własnego modułu sztucznej inteligencji. Ostatnim zadaniem było wykonanie prostych urządzeń elektronicznych w technologii THT i SMT.
Podczas „Dnia otwartego” uczniowie mogli spotkać się z przedstawicielami firm IT z regionu, poznać ich ofertę i wymagania stawiane kandydatom do pracy. Zaprezentowali też dorobek 25 letniej współpracy ZSE-E i EST.
Pobyt urozmaicony był wycieczkami , podczas których uczniowie mogli podziwiać osiągnięcia niemieckich firm motoryzacyjnych w muzeach Mercedesa i Porsche w Stuttgarcie, a w Monachium przyjrzeć się pracy w zakładach BMW.
Będąc w tak malowniczym zakątku, jakim jest region nad Jeziorem Bodeńskim, nie mogło zabraknąć rejsu katamaranem, zwiedzania pięknych miast jak Konstancja i Friedrichshafen. Wiele niezapomnianych doznań przyniósł pobyt w Szwajcarii, w Alpach a nad wodospadem Rheinfall.
Projekt zdecydowanie godny polecenia. Kilka dni poświęciliśmy na naukę obsługi wysokiej klasy sprzętu, którego nie mamy w naszej szkole a także zdobyliśmy praktyczne umiejętności manualne. Od A do Z zgłębiliśmy temat sztucznej inteligencji - od budowy i zasady działania po zastosowania i możliwe zagrożenia. A to wszystko w miłej atmosferze, dyskutując z bardzo przyjaznymi i pomocnymi nauczycielami. Osobiście szczególnie doceniam pana Andre Meier, który nawet po zakończeniu projektu wysyłał nam materiały do nauki. W weekendy zwiedzaliśmy miejsca, które na długo zapamiętamy. Poczuliśmy ciężar wody oglądając największe wodospady w Europie. Jako fan motoryzacji byłem pod dużym wrażeniem oglądając muzea Porsche i Mercedesa
- podsumowuje uczestnik stażu, Nikodem Kozłowski.
Praktyka w zagranicznej placówce stanowi doskonałą formę rozwoju zawodowego i osobistego, sprawdzenia kompetencji językowych i predyspozycji do wykonywania nauczanego zawodu.