W dniu 14 sierpnia 2025 r. ogłoszony został nabór wniosków do programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Program jest finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Na realizację programu w 2026 roku przeznaczono 1 103 873 000.
Cel programu
Celem programu jest zapewnienie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz w życiu społecznym. Z programu mogą skorzystać:
- Dzieci od 2 do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, zawierającym wskazania o konieczności stałej lub długotrwałej opieki oraz współudziału opiekuna w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji.
- Osoby dorosłe z niepełnosprawnościami, posiadające orzeczenie o:
- znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
- bądź traktowane na równi z ww. orzeczeniami na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Kto może składać wnioski?
O środki z Funduszu Solidarnościowego mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego lub powiatowego.
Każda gmina/powiat może złożyć jeden wniosek za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego, dostępnego na stronie: https://bfs.mrips.gov.pl
Termin składania wniosków upływa 10 września 2025 r.
Ważne informacje techniczne
- Wniosek należy złożyć wyłącznie poprzez Generator.
- Do korzystania z systemu konieczne jest założenie konta (jedno konto dla jednej JST).
- Przed złożeniem wniosku należy dołączyć aktualne upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze, podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę uprawnioną do reprezentacji. W przypadku braku e-podpisu – należy załączyć skan dokumentu i niezwłocznie dostarczyć jego oryginał do właściwego wojewody.
Szczegółowe informacje o Programie oraz wszystkie wymagane dokumenty znajdują się na stronie: https://niepelnosprawni.gov.pl/program-fs
Kontakt i wsparcie
Wszelkie pytania dotyczące obsługi generatora należy kierować poprzez formularz w zakładce „Pomoc” lub na adres: administrator@bfs.mrips.gov.pl
Pytania merytoryczne dotyczące programu można przesyłać na: sekretariat.bfs02@mrips.gov.pl
Dodatkowych informacji udzielają także pracownicy Wydziału Rodziny i Polityki Społecznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi:
- Monika Steglińska – tel. 42 664 2042, e-mail: monika.steglinska@lodz.uw.gov.pl
- Katarzyna Więckowska – tel. 42 664 2042, e-mail: katarzyna.wieckowska@lodz.uw.gov.pl
- Nikola Wyszkowska – tel. 42 664 1326, e-mail: nikola.wyszkowska@lodz.uw.gov.pl
- lub na adres: ps@lodz.uw.gov.pl
Zachęcamy jednostki samorządu terytorialnego z naszego powiatu do udziału w programie i wspierania osób z niepełnosprawnościami poprzez zapewnienie im dostępu do profesjonalnych usług asystenckich.