Dwudziestu uczniów z Zespołu Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska zakończyło właśnie miesięczne praktyki zagraniczne w Ostrawie. Staż trwał od 13 września do 8 października i został zrealizowany w ramach programu Erasmus +.
Tak, jak innych radomszczańskich szkół, i Drzewniaka nie ominęły przeciwności w realizacji założeń programu praktyk zagranicznych związanych z pandemią. Wyjazd do Ostrawy przesunął się o rok, ale szczęśliwie uczniowie wrócili już do domów.
Do Ostrawy wyjechali uczniowie klas o dwóch profilach kształcenia- technik logistyk oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. Logistycy wprowadzali zdobytą wiedzę w życie oraz zdobywali nowe umiejętności w firmach z dużym zapleczem magazynowym, gdzie pod okiem swoich mentorów zajmowali się m.in. kompletacją zamówień, organizacją procesów logistycznych, dokumentacją i systemami magazynowania. Od pierwszego dnia byli w pełni zaangażowani w pracę i byli traktowani na równi ze swoimi czeskimi współpracownikami.
Żywieniowcy swój warsztat szlifowali w kuchniach dwóch prestiżowych hoteli oraz bardzo popularnej restauracji z lokalnymi potrawami. Ci również świetnie wywiązywali się z powierzonych zadań, które polegały m.in. na przygotowywaniu dań z hotelowego menu, w tym posiłków dla osób ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi. Nasi uczniowie poznali tajniki przygotowywania dań kuchni czeskiej według oryginalnych receptur, co z pewnością zaprezentują po powrocie.
Nasi uczniowie mieli zorganizowany również czas wolny i spożytkowali go, poznając lokalną kulturę. Zwiedzili Ostrawę wzdłuż i wszerz, odwiedzili m.in. wieżę widokową w Nowym Ratuszu skąd widać panoramę całego miasta, ostrawskie ZOO, niesamowitą kopalnię Michal czy plac Tomasza Masaryka. Weekendy spędzili w klimatycznej Pradze oraz Brnie, a popołudnia aktywnie- w aquaparku, na eksplorowaniu kompleksu Belsky Les, wyścigach gokartami czy w planetarium. Oczywiście to tylko niektóre z miejsc odwiedzonych przez młodzież.
Oprócz aspektów zawodowych, cennym doświadczeniem dla uczniów było funkcjonowanie w nieznanym środowisku i wykorzystywanie swoich umiejętności interpersonalnych w obcowaniu z nowymi ludźmi i językiem. Z pewnością podniosło to ich wiarę we własne możliwości i uświadomiło, że doskonale radzą sobie w środowisku międzykulturowym. Praktyki zagraniczne były także doskonałą okazją do powrotu do rzeczywistości po trudnym dla nich czasie nauczania zdalnego. Uczniowie doskonale się ze sobą zintegrowali, byli dla siebie wsparciem na każdym etapie mobilności, a czas spędzali na rozmowach zamiast przed ekranem smartfona.
Do Radomska wracamy pozytywnie nastawieni, bogaci w doświadczenia i z głowami pełnymi nowych pomysłów, które nasi uczniowie przekażą swoim nauczycielom, kolegom i koleżankom.